30% rabatt på frukostöl i HCMC

Resan till HCMC började med att vi skulle ta lokalbussen till Hanois flygplats. Vi började med en rask promenad med full packning (25kg ryggsäck + ett halv dussin försäljare hängades i armvecken) på 3,5 km, till fel busstation. ("Taxi är hu så dyrt här") Vi åkte sedan buss tillbaka, förbi vårat hotell och till rätt station. Där bytte vi till buss mot flygplatsen. Direkt vi kliver på bussen möts vi av en mycket trevlig man som ser till att vi får varsin sittplats med ryggsäckarna bredvid oss. Vi börjar här nu ana oråd. Per hamnar bredvid and stupfulla kompis som börjar tafsa, han ger sig dock efter en tillsägelse och somnar ganska omgående. Mannen som vi först tyckte var så trevlig verkar börjar nu bete sig hotfullt. Han börjar gorma på sin gnagliga engelska och fyller ut 98% av meningarna med vietnamesiska. Det vi kan tyda från hans engelska ord är att:

Hans namn var Goce. (Vilket han upprepade 5 gånger)

Han var officer under kriget. ( Yankees kepsen åkte av ganska snabbt när vi hörde det)

Han ville ha med oss och dricka öl. (När vi svarade att vi skulle till flygplatsen började han argt gorma på vietnametiska)

Det hela slutade med att busschauffören samt han biljett assistent, någon som man har här för att hålla arbetslösheten nere, sätter Goce på en annan plats långt ifrån oss. Vi kom fram till flygplatsen helskinnade med 40 svenska kronor mer på fickan i och med att vi tog bussen istället för taxin.

Väl framme i HCMC vandrade vi runt i distrikt one Och hittade tillslut en trevlig restaurang där vi Drack några pilsner från 02.00-0700. Efter kl 06.00 blev det frukostpriset och ölen blev till vår lycka 30% billigare.

Nu sticker vi till Mui Ne för ett par dagar stranden innan Danne kommer.

"Ain't nothing like a cold beer in the sun"

/ Per & Mikael

20 Dec 2012

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.